24.12.2018
Czy maszyna do czyszczenia DPF to dobry pomysł dla nowoczesnego warsztatu? Cz. II
W poprzednim wpisie, w cyklu o urządzeniach do czyszczenia DPF, zdołaliśmy przedstawić nasze stanowisko na temat zasadności pasywnego i aktywnego wypalania filtra cząstek stałych - okazuje się, że to co ma pomagać w ostatecznym rozrachunku szkodzi. Tym razem zastanowimy się, czy w związku z tym można coś zmienić, aby zmaksymalizować przychody warsztatu oraz zadowolenie klienta.
Jedno jest pewne – po Polskich drogach porusza się, z miesiąca na miesiąc, coraz więcej „diesli”. I to nie ze względu na sprzedaż nowych aut. Chodzi tu o import samochodów używanych. Jak podaje instytut Samar, wraz z końcem listopada 2018, liczba pojazdów importowanych do naszego kraju wyniosła blisko milion sztuk (dokładnie 934 360), z czego udział aut z silnikami wysokoprężnymi wyniósł 42,9%.
W 2018 roku sprowadzono już do Polski ok. 400 000 „diesli”!
Ten fakt jest o tyle ciekawy, że średni wiek tych pojazdów wynosi blisko 11 lat. Biorąc pod uwagę, że normalnie eksploatowany samochód osobowy przejeżdża „na zachodzie” minimum 20 000 kilometrów rocznie, to w optymistycznej wersji, średni przebieg tych pojazdów to ponad 200 000 kilometrów. A mówimy o tym tylko i wyłącznie dlatego, żeby pokreślić, iż w niedługim czasie może o wiele częściej padać w warsztacie pytanie od klienta – „Mam zapchany DPF, co z tym można zrobić?”.
Odpowiedzi na to pytanie jest co najmniej kilka. Jednak nowoczesny warsztat powinien skupić się maksymalnie na dwóch – wymiana lub regeneracja filtra cząstek stałych po demontażu. Nie jest tematem tego wpisu analiza innych metod, a ponadto warto podkreślić, że nie jest naszą intencją ich krytykowanie. Pozostałe metody czyszczenia DPF są na pewno w jakiś sposób skuteczne – pytanie na jak długo?
Parę słów na ten temat padło już w pierwszej części tego wpisu - dostępnego tutaj.
Oczywiście z punktu widzenia serwisu, wymiana filtra DPF/FAP na nowy jest najprostszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Ale czy na pewno? Sama wymiana trwa stosunkowo nie długo, klient płaci i zadowolony odjeżdża... Zadowolony do momentu, gdy spojrzy na rachunek za sam filtr.
Ceny nowych filtrów DPF wahają się od ok 1800 zł dla popularnych aut francuskich, do nawet 2500 w przypadku marek niemieckich.
Dla samochodów ciężarowych ceny mogą dochodzić nawet do 7 000 zł. W przypadku części oryginalnych z ASO, kwoty te mogą wzrosnąć nawet o kilkaset procent.
Powstaje więc pytanie – ilu klientów traci serwis, który nie ma wdrożonej metody działania zastępującej zwykłą wymianę filtra DPF?
Dużą okazją biznesową dla warsztatu jest zatem wdrożenie i promowanie regeneracji filtrów cząstek stałych. W tym przypadku serwis może zwiększyć swój zarobek wykonując:
- diagnostykę (jeszcze na samochodzie) uwzględniającą sprawdzenie podzespołów, które mogły doprowadzić do raptownego zablokowania DPF (np. niesprawny czujnik różnicy ciśnień)
- demontaż DPF/FAP
- usługę czyszczenia
- montaż
- ponowną diagnostykę i kasowanie wygenerowanych wcześniej błędów
Z kolei właściciel pojazdu ma pewność, że przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów "kontrolka DPF” nie zaświeci się na jego desce rozdzielczej bowiem...
...hydrodynamiczne czyszczenie przywraca filtrowi stan analogiczny do fabrycznego!
Na koniec kilka słów o samej metodzie czyszczenia… W przypadku maszyny do hydrodynamicznego czyszczenia DPF, wykorzystywane są 3 źródła energii – detergent chemiczny, woda oraz ciśnienie sprężonego powietrza. Sam proces nie jest skomplikowany, ale połączenie tych trzech sposobów czyszczenia ma niebagatelne znaczenie dla efektu końcowego.
Odpowiedni (nie wpływający na strukturę filtra) detergent, ma za zadanie aktywować twardy popiół powstały z nagromadzonej podczas eksploatacji sadzy. W większości przypadków nie da się go usunąć w żaden inny sposób. Następnie zanieczyszczenia są wypłukiwane pod wpływem strumienia wody zmieszanej z powietrzem, do momentu aż różnica ciśnień przed i za filtrem będzie na odpowiednim poziomie. W tym momencie należy wspomnieć jaki jest kluczowy warunek udanego czyszczenia filtra DPF.
Popiół musi być usuwany w kierunku przeciwnym do normalnego kierunku spalin
Możliwość tą zapewnia tylko czyszczenie hydrodynamiczne na zdemontowanym z auta filtrze.
Oczywiście można wymieniać „za” i „przeciw” co do każdej metody. Mamy jednak nadzieje, że nasze artykuły rzuciły trochę światła na tematykę regeneracji filtrów DPF i FAP, co może pomóc w wyborze odpowiedniej metody lub urządzenia dla Twojego warsztatu.
Intermotive Team